Rozważasz zakup usługi IT, weźmy na przykład stworzenie oprogramowania dla Twojej firmy. Jednym z ważnych elementów, które bierzesz pod uwagę jest cena. Spisujesz wymagania. Kontaktujesz się z kilkoma wykonawcami i prosisz o oferty.
Jeżeli zamieściłeś ogłoszenie na jednym z portali z ofertami, całkiem możliwe, że dostałeś sporo odpowiedzi. Część wykonawców zadaje kilka pytań i wysyła wycenę. Okazuje się, że rozstrzał cen jest ogromny, możliwe, że ceny różnią się od siebie nawet o całe rzędy wielkości.
Dlaczego dokładne określenie zakresu projektu jest tak ważne? Zacznijmy od tego, że z definicji jedną z cech projektu jest jego unikalność. Jeżeli chcesz stworzyć oprogramowanie, to znaczy, że nie znalazłeś na rynku rozwiązania, które spełnia Twoje wymagania.
Jeżeli oczekujesz, że ktoś zrobi dla Ciebie coś całkiem nowego, to powinno to być dokładnie opisane, aby uniknąć nieporozumień. Nie warto zakładać, że coś jest oczywiste i zostawiać pola do domysłów. Niestety często przygotowanie dokładnej specyfikacji jest pracą żmudną, ale prędzej, czy później i tak będzie trzeba ją wykonać.
Co, jeśli określisz projekt zbyt ogólnie? Wtedy właśnie rozstrzał cen jest tak duży, ponieważ jeden wykonawca może założyć plan minimum a inny zaproponować rozwiązania dopracowane i wygodne dla użytkowników.
Upewnij się, że porównujesz oferty na ten sam zakres projektu. Jeśli nie przyjmiesz jakiejś metodyki porównania ofert, zakładając, że przecież przesłałeś wytyczne i obaj przykładowi wykonawcy wycenili to samo, może się okazać, że ten, który chciał zaproponować lepsze rozwiązanie – przegra ceną. Być może mógłby zaproponować korzystniejsze warunki niż konkurent, ale nie miał szansy, bo już został odrzucony. Rzadko się zdarza, że przy nieprecyzyjnie określonej specyfikacji rozwiązania, wielu wykonawców wyobraża sobie realizację projektu w taki sam sposób. W praktyce podejścia różnią się znacząco, co przekłada się na wynik, czyli Twój system, aplikację czy rozwiązanie IT.
Jak dokładnie warto określić zakres projektu? Podam kilka przykładów dobrych praktyk.
Doświadczony wykonawca zazwyczaj przejmie inicjatywę w sytuacji, gdy określony przez Ciebie zakres projektu jest niewystarczający. Zada odpowiednie pytania. Poprowadzi Cię przez proces określania specyfikacji programu, jeśli mu na to pozwolisz. Pamiętaj jednak, że jest to praca do wykonania zajmująca często wiele godzin. Nie każdy będzie chciał ją wykonać za darmo. Najczęściej do pewnego stopnia wykonawcy godzą się pomóc doprecyzować projekt w ramach procesu zakupowego klienta, ale jeśli wymagany jest głębszy research, zbadanie niektórych technologii czy przetestowanie pewnych rozwiązań, mogą zaproponować płatne przygotowanie analizy lub dokumentacji przedwdrożeniowej.
Jeśli wykonawca czegoś nie wie i chce sprawdzić, to raczej dobra oznaka. Pamiętaj, że Twój projekt jest unikalny. Specjaliści nie mają i nie muszą mieć wszystkich rozwiązań w głowie. Często obierany jest jakiś kierunek rozwiązania danego problemu, ale wymagane jest sprawdzenie wielu szczegółów. Fakt, że wykonawca chce sprawdzić niepewne ścieżki oznacza jego zaangażowanie i chęć wyeliminowania niespodzianek w przyszłości.
Co może tutaj pójść nie tak? Albo profesjonalista zawyży stawki, akceptując tym samym wysoki stopień niepewności, ale jednocześnie zabezpieczy się przed stratą i zapewni sobie zysk, albo osoba mniej doświadczona niedoszacuje projektu.
Rozważmy drugi wariant. Co stanie w przypadku, gdy klient dostanie korzystną cenę, za którą nie da się dowieźć wymaganego rozwiązania? Czy wygrywa? Co się stanie, gdy wykonawcy zacznie kończyć się budżet, zorientuje się, że nie zarobi na projekcie albo, co gorsza będzie musiał dołożyć? Najczęściej ucierpi jakość, zacznie się realizacja funkcjonalności najprościej jak się da, pojawi się nerwowość i napięcia. Mogą nawet pojawić się renegocjacje wynagrodzenia. Żadne z tych zjawisk nie jest korzystne dla żadnego uczestnika projektu.
Konkluzja jest jedna, należy dokładnie określić zakres projektu, upewnić się, że cena jest adekwatna, a niekoniecznie najniższa. To jest w najlepszym interesie klienta.
Kolejnym czynnikiem jest metodyka realizacji projektu. Podam dwa skrajne przykłady.
Może zjawić się wykonawca, który zechce zrealizować projekt po najmniejszej linii oporu, byle działał. Może to powodować szereg poważnych problemów w bliższej lub dalszej przyszłości. Czy klient zauważy w wycenie różnicę? Najczęściej nie, ponieważ mówimy tutaj o czynnikach technicznych.
Drugi wykonawca może założyć realizację przy użyciu najlepszych praktyk, co wpłynie na cenę, często znacząco. W określonych sytuacjach na niektórych elementach projektu jednak nie opłaca się oszczędzać.
Przykładowe, nieoczywiste dla klienta elementy dobrych praktyk:
Dla niektórych wykonawców część z powyższych elementów będzie oczywistością, ale są tacy, którzy chcąc dać lepszą ofertę celowo rezygnują z zachowania standardów i dobrych praktyk realizacji projektów IT. Jest to zachowanie nieetyczne, ale występuje.
Czy wszystkie najlepsze praktyki muszą być wdrożone w każdym projekcie? Oczywiście, że nie, należy zachować rozsądek i dobrać narzędzia adekwatnie do potrzeb projektu.
Ważnym czynnikiem wpływającym na cenę jest fakt, czy projekt będzie realizowała firma, czy freelancer. Praca z freelancerem jest tańsza, ale czy jest to lepsze rozwiązanie? Dokonując tego wyboru warto mieć świadomość kilku kwestii.
Po pierwsze, projekt IT realizują nie tylko programiści. Istnieje wiele innych ról niezbędnych przy realizacji. Może się wydawać, że programista, to programista, potrafi wszystko, ale podział na specjalizacje jest ogromny. Przykładowe role oprócz samego zespołu programistów:
Czy jesteś gotów przejąć te kompetencje w projekcie? Czy potrafisz zrealizować te funkcje prawidłowo? Bo jeśli nie, to projekt ma małe szanse na powodzenie.
Jeżeli więc zakładasz, że zlecisz projekt freelancerowi i będziesz mógł oczekiwać efektów, to najczęściej nie zadziała.
Wybór freelancera sprawdza się w przypadku realizacji pojedynczych, dobrze zdefiniowanych prac albo do dołączenia do zarządzanych już projektów. Do realizacji większych projektów samodzielnie najczęściej nie są dobrym wyborem.
Z miłą chęcią porozmawiamy o Twoich pomysłach, ponieważ jest to nasza pasja, wyczujesz to już po pierwszej rozmowie. Nie mogę się doczekać 🙂
Adres:
ul. Władysława Broniewskiego 4/144
87-100 Toruń, POLAND
Telefon:
+48 509 080 328
Z miłą chęcią porozmawiamy o Twoich pomysłach, ponieważ jest to nasza pasja, wyczujesz to już po pierwszej rozmowie. Nie mogę się doczekać 🙂
Adres:
ul. Władysława Broniewskiego 4/144
87-100 Toruń, POLAND
Telefon:
+48 509 080 328
+48 500 284 569